فرم اعلام آمادگی آزمون جامع

 دانشجوی گرامی

فرم اعلام آمادگی آزمون جامع به پیوست می باشد.

پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص آزمون جامع

قابل توجه دانشجویان مقطع دکتری

فایل پیوست در خصوص پاسخ به سوالات دانشجویان مبنی بر شیوه نامه آزمون جامع ارائه شده است.  

اطلاعیه برگزاری آزمون جامع و دفاع از پروپوزال به طور همزمان در یک جلسه

در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده در مورد برگزاری «آزمون جامع دکتری» به شکل جداگانه و متفاوت با آنچه پیشتر انجام می شده است (برگزاری آزمون جامع و دفاع از پروپوزال به طور همزمان در یک جلسه) بدینوسیله به اطلاع می رساند:

 این تصمیم، سلیقه و بدعت مدیریت جدید نبوده و در آخرین آیین نامه مورد ارجاع فعلی دکتری، مصوب 17/09/89 و همچنین آیین نامه های دکترای پیشین به ترتیب مصوب 30/03/88 و 27/01/84 نیز مورد تصریح بوده که باید اجرا می شده است. در روش پیشین نیز از نظر شکلی، آزمون جامع وجود داشته ولی با دفاع از طرح نامه به شکل همزمان انجام می شده که در واقع «آزمون» به یک «ارائه ادبیات موضوع» استحاله پیدا کرده است. مدیریت جدید نیز به محض شروع به کار در نخستین مصوبات خود از جمله در مصوبات صورتجلسه «کمیته مشترک گروههای پژوهش هنر» مورخ 18 آبان ماه 94 این موضوع را مطرح نموده و در جلسات کمیته های تخصصی دکتری به مدیران گروه های دکتری و رؤسای دانشکده ها به منظور انتقال به دانشجویان، بر این نکته تاکید نموده است.

برگزاری آزمون جامع از جمله موارد تصریح شده در آیین نامه دکتری (ماده 7 آیین نامه دکتری مصوب 17/09/89) در شیوه آموزشی-پژوهشی می باشد: «ارزیابي جامع به منظور احراز قابليت هاي آموزشي و پژوهشي دانشجو است که در شيوه آموزشي پژوهشي، دانشجو باید با نظارت معاون آموزشي مؤسسه در یک آزمون که شامل دو یا سه درس اصلي به انتخاب استاد راهنما و تصویب گروه آموزشي است، شرکت کند. این آزمون باید به گونه اي باشد تا توانمندي، تحليل و استنباط دانشجو از نظر اساتيد راهنما و مشاور و 3 نفر از اعضاي هيأت علمي با پيشنهاد گروه و تأیید معاون آموزشي مؤسسه براي آغاز فعاليت پژوهشي سنجيده شود»؛ به این ترتیب برگزاری یک «آزمون» و نه صرفا یک «ارائه» از ادبیات موضوع مورد تاکید قرار می گیرد. موفقیت در آزمون مورد اشاره شرط ورود به مرحله بعدی، یعنی دوره پژوهشی است که عدم احراز نمره قبولی در آزمون جامع در نوبت دوم، منجر به اخراج دانشجو خواهد شد.

ماده 13 تصریح دارد که آیین نامه نامبرده «دربرگیرنده اصول کلی و ضوابط اصلی دوره دکتری است و موسسه موظف است شیوه نامه های اجرایی را به گونه ای تدوین کند که ضمن تحقق اصول کلی آیین نامه، شروطی مغایر با آیین نامه برای دانش آموختگان ایجاد نشود.» حال اگر به هر دلیلی، آزمون مورد نظر، پیشتر برگزار نمی شده، توجیهی برای ادامه آن روش وجود ندارد.

اعتراض به برگزاری آزمون کتبی با این توجیه که پیشتر در سه ترم نخست (دوره آموزشی) صرفا دروس روش تحقیق تدریس شده و دانشجویان به زعم خود به پروپوزال خود پرداخته و روی موضوع اصلی متمرکز شده اند نیز مورد تامل است (ضمن تاکید بر اینکه آزمون جامع قاعدتا باید پیش از ورود به دوره پژوهش برگزار شود)؛ دروس ویژه در راستای موضوع پژوهش آنها در همین دوره تدریس شده و توصیه شده است آزمون جامع متکی بر منابع مطالعه شده دانشجویان در همان زمینه باشد.

«عطف به ماسبق شدن» شامل قوانین جدید است و مجددا تاکید می گردد که قانون جدیدی وضع نشده و تلاش شده روند اصلی و توصیه شده در آیین نامه اجرایی شود.

روند بعضا مبهم و ساختار گریز و رو به افزایش در برگزاری جلسات آزمون جامع (عملا ارائه ادبیات) و دفاع از پروپوزال، لزوم وجود آزمون را که تدوین کنندگان آیین نامه به عنوان افراد دارای صلاحیت و تجربه پیش بینی نموده اند را ضروری می نماید.

  با سپاس

مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه

قابل توجه دانشجویان مقطع دکتری معترض به نمره زبان

پاسخ مدیریت تحصلات تکمیلی در خصوص اعتراض دانشجویان مبنی بر عدم پذیرش مدرک زبان ارائه شده توسط دانشگاه به پیوست می باشد.

لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر و پیوست های مذکور در نامه به آموزش ساختمان دکتری (سرلت) مراجعه نمایید.

باتشکر

امور دکتری

کاربرگ طرح پژوهانه دکتری

کاربرگ طرح پژوهانه دکتری (کمک هزینه پژوهشی) پیوست می باشد.

دانشجوی گرامی لطفا فاکتور خرید لوازم کمک آموزشی، پژوهشی را که جمعا بیش از بیست میلیون ریال می شود را ضمیمه درخواست بفرمائید.

با تشکر امور دکتری

شیوه نامه آزمون جامع

شیوه نامه آزمون جامع به پیوست می باشد

دستورالعمل اعطای وام ویژه دانشجویان دکترای تخصصی

دانشجویان گرامی دوره دکتری

دستورالعمل اعطای وام ویژه دانشجویان دکتری تخصصی به پیوست می باشد.

قابل توجه دانشجویان دکتری - آیین نامه

ایین نامه دکتری سال 1389 به پیوست می باشد.

 

معاونت آموزشی

حوزه های سازمانی

دانشکده ها