رياست دانشگاه
ریاست دانشگاه
الف - جایگاه:
رئیس دانشگاه بالاترین مقام اجرایی دانشگاه میباشد که بعد از هیات امنا دومین رکن دانشگاه خواهد بود و در قبال کلیه امور دانشگاه در حدود مقررات مصوب، مسئول و نماینده حقوقی دانشگاه در نزد مراجع ذیصلاح خواهد بود.
ب - نحوه انتصاب:
رئیس هر دانشگاه از جانب وزیر انتخاب خواهدشد و به مدت چهارسال به انجام وظایف خود خواهد پرداخت.
وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه:
در اجراي ماموریت و وظایف محوله مستند به قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه به شرح ذیل می باشد:
1. مسئولیت در قبال کلیه امور دانشگاه و حسن اجراي مصوبات هیات امنا در حدود مقررات مصوب وآیین نامه ها و بخشنامه هاي صادرشده از سوي وزارت و ابلاغ آن به واحدهاي ذیربط حسب مورد و نمایندگی حقوقی دانشگاه نزد مراجع ذیصلاح؛
2. تهیه و پیشنهاد برنامه هاي راهبردي، سیاستها، اهداف و خط مشیها براي طرح در هیأت امنا؛
3. تعیین خط مشی اجرایی دانشگاه براساس برنامه هاي راهبردي مصوب هیات امناي ذیربط، برنامه ریزي و هدایت فعالیتهاي فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی ، خدماتی و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در چارچوب برنامه هاي راهبردي تعیین شده؛
4. نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجراي امور تربیتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، خدماتی، استخدام، انتصاب، ماموریت، اخراج، ترفیع و ارتقاي اعضاي هیات علمی، توسعه مدیریت و منابع، استخدام، جذب، انتصاب، ماموریت، ارتقاء و اخراج کارکنان و کلیه ارتباطات داخلی و بین المللی دانشگاه و هماهنگی واحدهاي مختلف و پاسخگویی به مراجع ذیصلاح و پیگیري اشکالات و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مقامات ذیصلاح؛
5. استیفاي منافع و حقوق دانشگاه در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، اداري و ... ) به نمایندگی از دانشگاه؛
6. تهیه بودجه تفصیلی سالانه دانشگاه با رعایت مفاد آیین نامه مالی و معاملاتی و ارائه به هیات امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه نمودن بودجه تخصیصی به دانشگاه؛
7. امضاي قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد ملی، اداري و مکاتبات دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی دانشگاه طبق قوانین، آیین نامه هاي مالی و معاملاتی، اداري و مقررات مصوبات ابلاغی، پاسخگویی به هیات امنا در قبال گزارشات حسابرسی، پیگیري و رفع مشکلات و مسائل مطروحه در گزارش حسابرسی و ارائه اقدامات انجام شده به هیات امنا؛
8. ارائه گزارش عملکرد سالانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی، مالی و محاسباتی سالانه دانشگاه به هیات امنا و وزارت متبوع؛
9. نصب و عزل اعضاي هیأت رئیسه، اعضاي حقیقی شوراهاي دانشگاه، رؤساي دانشکده ها، پژوهشکده ها، آموزشکده ها، مؤسسات و واحدهاي وابسته، و مدیران گروههاي آموزشی و پژوهشی و مدیران ستادي دانشگاه؛
10. ارائه پیشنهاد تأسیس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها با هماهنگی شوراي دانشگاه به هیات امناي ذیربط؛
11. ارائه پیشنهاد همکاری هاي علمی با سایر مؤسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارجی به شوراي دانشگاه برابر ضوابط و مقررات مربوطه؛
12. نظارت بر امور انضباطی دانشگاه(هیأت علمی دانشجویان کارمندان) در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه.