جوابیه دفتر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه پیرامون ساماندهی و اصلاح فضای سبز ساختمان مارتاپیترز

 

    در صفحه ی 18 روزنامه اصفهان امروز یکشنبه 31 مرداد، مطلبی در مورد قطع درخت در دانشگاه هنر درج شده است که لازم است برای روشن شدن ذهن مخاطبین مطالبی مختصر آورده شود. دانشگاه هنر اصفهان که اولین مرکز آموزش آکادمیک حفاظت و مرمت میراث فرهنگی در کشور است از سال 1355با استقرار در بناهای ارزشمند تاریخی فعالیت خود را در زمینه آموزش علمی حفاظت و مرمت آغاز نموده است و تا کنون دانش آموختگان زیادی از این دانشگاه فارغ التحصیل گردیده و مشغول حفاظت و صیانت از میراث طبیعی و فرهنگی کشور هستند. به عبارتی موضوع حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی در ذات آموزه های این دانشگاه قرار داشته و غیر قابل انفکاک است .
در آموزه های حوزه حفاظت، مرمت  و احیاء بناها و بافتهای تاریخی  همانگونه که بخشهای مختلف بناها یا مجموعه های تاریخی نیازمند مرمت و حفاظت مستمر می باشند؛ باغچه ها و درختان موجود در این فضاها نیز نیازمند رسیدگی، اصلاح و ساماندهی هستند و این امر در کل مجموعه های تاریخی، از جمله میدان نقش جهان  پیوسته مورد توجه بوده و با نظر متخصصین امر به اجرا در آمده  است.

دانشگاه هنر مطابق معمول کار مرمت ساختمانهای تاریخی را براساس اصول و مبانی علمی دنبال کرده  و در ادامه ی روند تعمیرات خانه ی تاریخی  موسوم به مارتاپیترز به ساماندهی و اصلاح باغچه ها ی موجود نیز  پرداخته است. بر این پایه به اصلاح درختان و حذف پیچکهایی که آنها را به شدت تحت فشار قرار داده وعلاوه بر تغییر شکل ظاهری فضای دید و منظر بنای تاریخی را نیز محدود کرده بود  پرداخته و  چند درخت که از نظر خطر سقوط، شکل ظاهری و سلامت،  وضعیت  نامناسبی داشتند به تشخیص کارشناس مربوطه حذف گردیده که به جای آن درختچه های متناسب با بنا غرس خواهد شد. ضمناً کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری از محل بازدید نموده و توضیحات لازم به آنها داده شده است.  آنچه لازم به ذکر است این است که باغچه سازی در خانه های تاریخی از نظر طرح کاشت ، گونه های گیاهی، میزان سایه اندازی ، ریشه دوانی  و نگهداری، با پارک ها و بولوارها، باغات و بوستان ها کاملاً متفاوت است به بیانی دیگر  ویژگی های تاریخی، فرهنگی هنری و بصری در خانه های تاریخی  اهمیت ویژه داشته  و فضاهای سبز بایستی کیفیت های موجود را ارتقاء بخشیده و معرف  فرهنگ باغ سازی زمانه خود نیز باشند .

دانشگاه هنر در سالهای اخیر همراه با مرمت و احیاء خانه ها و مجموعه های میراثی با بکارگیری کارشناسان مربوطه  اقدام به احداث باغچه ها و غرس شمار بسیاری درخت و درختچه در این فضاها نموده است از آن جمله می توان به مجموعه خانه های میراثی در خیابان حکیم ، خانه مارتاپیترز ، مجموعه خانه های میراثی در کوچه سنگ تراشان جلفا و مجموعه ورزشی دانشگاه واقع در شهرک ولی عصر اشاره کرد. به عبارتی واضحتر توجه به میراث فرهنگی و طبیعی، ازاولویت های آموزشی و اجرایی دانشگاه هنر خصوصاً در فضاهای دانشگاهی  بوده و هست. 

 

                          دفتر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه

 

نمای باغچه خانه مارتاپیترز

 

                 سال1376                   

 

 وضع موجود( اول شهریور1395)

 

سال1376 

 

وضع موجود( اول شهریور1395)

 

 

 

 

 

 

حوزه های سازمانی

دانشکده ها